Шрифт:

Легнаха ли съдиите на американците с поправителния на женската щафета

Легнаха ли съдиите на американците с поправителния на женската щафета
19-08-2016 23:08

Решението за повторното пробягване на женската щафета 4х100 на САЩ е твърде дискусионно, смятат съдии. След вчерашния цирк на олимпийските игри, където американките бяха пуснати сами да бягат и така попаднаха на финала, се разгоряха остри дискусии в социалните мрежи между съдии от цял свят. Голяма част от тях смятат, че не е трябвало Журито да ги пуска отново, а други са още по-крайни, че това си е чиста услуга и ако бе друг отбор това нямаше да се случи. Той просто щеше да бъде дисквалифициран. Затова малко странно вече се приемат и обясненията на звездата на американките – Алисън Филикс, която още преди дни заяви, че ръководителят на тяхната делегация им казал, че дори да изпуснат палката, в никакъв случай да не се отказват и по всякакъв начин да финишират, като им разяснил правилника.

Все пак, въпреки острите дискусии, тази нощ американките ще участват във финала.

Затова потърсихме мнението на Иван Славчев,  който е главен асистент в катедра "Мениджмънт и история на спорта" в НСА "Васил Левски", да разясни подробно ситуацията.

Иван Славчев е със статут Международно официално техническо лице (ITO) към панела на Европейската атлетическа асоциация - European Athletics.

През 2014-а е ITOн на Европейската купа по многобой в Торун, Полша и член на Жури Д′Апел на Европейското първенство за младежи в Ескилстуна, Швеция през 2015. 

 Втора серия на женските щафети 4 по 100 на Олимпийските игри в Рио де Жанейро завърши с три дисквалифицирани отбора, но на един от тях бе даден втори шанс да се класират за финала.

При второто предаване между Алисън Филикс и Инглиш Гарднър щафетната палка се оказа на земята. След няколко секунди на объркване Филикс вдигна щафетата, предаде я на Гарднър и в крайна сметка завършиха бягането. Те следват ценен съвет на член от своята делегация, които преди старта им е заявил, че каквото и да става, трябва да финишират. Това им позволи да подадат протест и да им бъде даден втори шанс, като при резултат, по-добър от този на отбора, класиран по време с най-слабо постижение, да заемат неговото място. Така с 41,77 секунди те ще бягат в първа пътека на финала.

Как правилата отразяват тази ситуация.

Действително имаше контакт между Филикс и бразилската състезателка на трети пост. Поради тази причина е коректно е приложено правило 163.2(б), което гласи, че ако атлет е виновен за препречване или съприкосновение, то той следва да бъде дисквалифициран. За кратко в публикуваните резултати като дисквалифицирани присъстваха и отборът на САЩ по правило 170.6(а) – За всички щафетни бягания на стадион се използва щафетна палка, която трябва да бъде носена в ръка през цялото състезание.

Решението американският квартет да пробяга наново щафетата е взето от Жури Д′Апел. Те се позовават на същата точка 163.2(б), в която е описана и възможността на засегнатият или засегнатите атлети или отбори да бъде предоставена възможност да проведат бягането отново, с което да им бъде предоставена възможност да се класират за следващия етап от състезанието.

Дали това е правилното решение?

Самото изпускане на палката изглежда по-скоро като подхвърляне в последен опит тя да стигне до Гарднър. Жури Д′Апел явно счита, че то е последствие от сблъсъка и се позовава на това, че те са завършили състезанието, полагайки максимални усилия според ситуацията. Правилата действително предвиждат възможност, в случай, че палката е била изпусната, тя да бъде взета и отборът да продължи състезанието. Това е описано в правило 170.6(в), но там изрично се споменава, че в такъв случай състезателя изпуснал палката, трябва да я вземе и да се върне на същото място, където за последно е била в ръката му/ѝ. От разпространените снимки и видео в Интернет лично аз оставам с впечатлението,

че това не се е случило.

На видеото ясно се вижда, че палката е изпусната на правата в началото на зоната, а на снимките след това Филикс стои в края на зоната, вече в завоя.

Все пак Жури Д′Апел са взели решение да се даде втори шанс на Американките. Секретар на журито в Рио е Имре Матрахази. Той е един от водещите специалисти в правилознанието в леката атлетика, но не участва при вземането на решенията. До момента на написването на коментара не открих конкретния състав, но в заседанието на журито не са участвали американски представители, като заинтересована страна. Въпреки това дали решението е взето от симпатии към американския квартет, от непознаване на правилата или от желание да се запази американската аудитория, не бих могъл да знам. Лично мое мнение е, че отборът на САЩ трябваше да остане дисквалифициран по правило 170.6(в).”

 

---


Тагове: Иван Славчев, 4х100 м, САЩ, ОИ 2016
BGAthletic.com

Коментари



Последни новини Най-четени